Kan mijn foto op groot formaat?

Het simpele antwoord is ja. Wij kunnen elke foto of afbeelding groot uitprinten, maar of het mooi en scherp blijft is een ander verhaal. Wanneer we er dan ook achter willen komen of een foto geschikt is voor groot formaat, wordt het wat complexer. Binnen dit artikel gaan wij uitleggen hoe u erachter kan komen of uw foto geschikt is voor groot formaat.  

Om te bepalen of uw foto geschikt is, zijn er drie dingen belangrijk om te weten:

  • De hoeveelheid pixels van de foto
  • Het gewenste printformaat
  • Het doel voor de print

De hoeveelheid pixels van de foto

Bij de eigenschappen van een foto kan achterhaald worden hoeveel pixels een foto heeft. Dit is belangrijk om te weten, omdat middels de pixels de hoeveelheid Dots Per Inch (dpi) van de print berekend kan worden. De dpi is de hoeveelheid inktdruppels die een printer print per inch. Hoe hoger de dpi-waarde van een print, hoe scherper deze is. Bij de eigenschappen van een foto staat ook een dpi-waarde. Hier moet u echter niet naar kijken, omdat dit een ‘zomaar’ ingevuld getal is.

Het gewenste printformaat

Voordat de dpi-waarde van de print berekend kan worden, moet eerst het gewenste formaat bekend zijn. Wanneer de pixels en het gewenste formaat van de print bekend zijn, kan middels de volgende formule de dpi-waarde berekend worden: pixels : (gewenst formaat in cm : 2,54) = dpi-waarde

Om het wat tastbaarder te maken, hebben we een voorbeeld: Stel dat u een prachtige foto heeft met een pixelwaarde van 4896 x 3672 en u wilt deze graag op 80 x 60 cm laten uitprinten. Zowel de pixelwaardes als het gewenste formaat kent een lengte en breedte getal. Dit betekend dat de formule twee keer ingevuld moet worden: voor de lengte en voor de breedte. De formules komen er dan als volgt uit te zien:

4896 : (80 : 2,54) = 155 dpi

3672 : (60 : 2,54) = 155 dpi

Een dpi-waarde van 155 is voor een fotoprint eigelijk een beetje te weinig. 200 dpi zou beter zijn. Al hangt het wel af van de soort foto en waar deze precies komt te hangen.

Heeft u geen gewenst formaat, maar wilt u de foto op de grootst mogelijke formaat uitprinten? Dat kan! Hiervoor is het belangrijk om het doel van de print te achterhalen. Waarom het doel van een print belangrijk is, leggen we in de volgende paragraaf uit. Wanneer u het maximale formaat van uw foto wilt weten, moet u een vergelijkbare formule als daarnet maken, u draait alleen het gewenst formaat in inch om met de dpi-waarde. Dus: pixels : dpi-waarde = gewenst formaat in inch x 2,54 = formaat in cm.

We nemen nu weer dezelfde foto als daarnet. Stel dat u deze wilt printen als fotoprint. Het minimaal vereiste aantal dpi voor een fotoprint is 200 dpi. De formules komen dan als volgt eruit te zien:

4896 : 200 = 24,48 inch x 2,54 = 62,17 cm

3672 : 200 = 18,36 inch x 2,54 = 46,63 cm

In dit voorbeeld kan de foto prima op een A2 formaat (59,4 x 42 cm) of een fotolijst formaat van 60 x 40 cm geprint worden.

Het doel van de print

Hiervoor hebben we al kort aangegeven dat het doel van een print belangrijk is bij het achterhalen of een foto geschikt is voor groot formaat. Het verschil in de minimale dpi-vereiste komt voornamelijk door de afstand waarmee gekeken wordt naar de print. Zo wordt er bij een reclameposter meestal van een afstand gekeken. Afhankelijk van deze kijkafstand kan het aantal dpi voor een reclameposter onder de 100 liggen. Bij een fotoprint wordt er van een korte afstand naar gekeken. Bij een fotoprint ligt de dpi-waarde dan ook hoger dan bij een reclameposter. Minimaal 200 dpi is wel raadzaam.

Heeft u meer interesse gekregen in dit onderwerp? Neem dan een kijkje op de volgende sites voor meer verdieping:

Site van Riny Weistra: http://www.dpiphoto.eu/dpi2.htm

Nando Harmsen: https://www.nandoonline.com/over-pixels-resolutie-en-dpi/

Nieuwe site;

Vanaf juni 2020 hebben wij een nieuwe website. Wij hopen dat op deze site ons aanbod beter voor u als klant zichtbaar is.

Tevens hebben wij een webshop met kant en klare producten. Met het online gaan van de site staat hier nog niet zo veel in. Maar dit gaan we steeds verder aanvullen met nieuwe producten.