De terugkomst van de catalogi

Hieronder opzienbarend nieuws vanuit Engeland over de terugkeer van de papieren catalogi. (Bron: twosides.info)

Afgelopen jaar heeft veel teweeg gebracht en veel industrieën hebben het moeilijk gehad door de pandemie. Toch zijn er ook lichtpuntjes geweest. Zo hebben catalogi een klein succes geboekt in 2020. Experts verklaren dat dit komt door de combinatie van, enerzijds, de consumenten die het eindeloos scrollen zat zijn en een echte winkelervaring willen (maar thuis vastzitten) en, anderzijds, de merken die opzoek zijn naar nieuwe en effectievere manieren om hen te bereiken.

Ontspannen me-time

De gestage afname van het gebruik van catalogi in het afgelopen decennium heeft er onder andere voor gezorgd dat dit medium nu juist weer aantrekkelijk wordt voor de merken. Het ontvangen van een catalogus in de post is nu een gebeurtenis, en biedt een andere ervaring dan online winkelen. De aanraking van papier, het gevoel van controle en het gebrek aan onderbrekingen, dragen allemaal bij aan een ontspannen stuk tijd voor jezelf in je eigen huis – en één die geen gegevens over je keuzes zal verzamelen.De terugkomst van de catalogi.1

“Het is een briljante manier om een merk voor ogen te houden tijdens de lockdown”, zegt Beth Butterwick, Consultant Operating Partner van Jigsaw, tegen The Guardian. “Gemiddeld zullen mensen drie of zes minuten op een website zitten, maar een catalogus of direct mail kan een maand tot zes weken op de koffietafel liggen. Als er iets is wat je leuk vindt, kun je terug blijven gaan.”

Mark Davies, de Managing Director van Whistl Doordrop Media, heeft ook een opleving gezien in merken die catalogi en direct mail gebruiken om hun klanten te bereiken. In zijn presentatie op het Two Sides Power of Print Seminar sprak hij over de prognose van een toename van het deurvolume van 16,7 miljoen in 2019 naar 32 miljoen in 2020, en de indrukwekkende rendementen die klanten als Land’s End, Deliveroo, AO, Harry’s en Uber Eats hebben behaald.

“Een van de vele voordelen van de postmedia is dat het alle doelgroepen kan bereiken, ook de millennials,” zei hij. “In combinatie met mensen die veel tijd thuis doorbrengen en de sluiting van winkels in de winkelstraten, resulteert dit in een hoge mate van interactie. In een studie met gedeeltelijk geadresseerde poststukken genereerde Waitrose 1.140 nieuwe klanten rechtstreeks uit de campagne”.

Het komende jaar

In 2021 ziet de prognose voor catalogi en postmedia er goed uit. Zolang merken resultaten blijven halen uit hun media-investering zullen ze die blijven gebruiken, en dit jaar hebben veel retailers voor het eerst geëxperimenteerd met het sturen van gedrukte catalogi. Waarbij zij succes hebben geboekt.

Dit jaar zou ook een wankel jaar kunnen worden voor digitale reclame. Naast de wijdverspreide en groeiende hoeveelheden reclamefraude en wantrouwen van de consument, kan de wetgeving van de overheid het binnenkort duurder maken om online te adverteren – een toename die veel kleine en middelgrote bedrijven niet bereid zijn om te betalen.De terugkomst van de catalogi.2

Catalogi die per post worden verstuurd behouden nog steeds dezelfde toegankelijkheid, het gevoel van controle en de overtuigingskracht die ze altijd hebben gehad. Nu de datamethoden zijn verbeterd, kunnen merken zeer gerichte campagnes creëren die snel een indrukwekkend rendement op de investering opleveren.

“Er is enorme hoeveelheid bewijs die aantonen dat een fysieke communicatie die via de post wordt ontvangen, eerder wordt gelezen, behouden en terugverwezen naar,” zei David Gold, Public Affairs & Communications Director van Royal Mail, tegen The Page magazine van Two Sides. “Dus elke marketeer die probeert te concurreren voor de aandacht van consumenten zou echt moeten kijken naar marketing via de post. Iets wat doelgericht is, op je deurmat belandt en bekeken kan worden in de veiligheid en het comfort van je eigen huis, heeft meer kans om de winst van een bedrijf te stimuleren”.

Kan mijn foto op groot formaat?

Het simpele antwoord is ja. Wij kunnen elke foto of afbeelding groot uitprinten, maar of het mooi en scherp blijft is een ander verhaal. Wanneer we er dan ook achter willen komen of een foto geschikt is voor groot formaat, wordt het wat complexer. Binnen dit artikel gaan wij uitleggen hoe u erachter kan komen of uw foto geschikt is voor groot formaat.  

Om te bepalen of uw foto geschikt is, zijn er drie dingen belangrijk om te weten:

  • De hoeveelheid pixels van de foto
  • Het gewenste printformaat
  • Het doel voor de print

De hoeveelheid pixels van de foto

Bij de eigenschappen van een foto kan achterhaald worden hoeveel pixels een foto heeft. Dit is belangrijk om te weten, omdat middels de pixels de hoeveelheid Dots Per Inch (dpi) van de print berekend kan worden. De dpi is de hoeveelheid inktdruppels die een printer print per inch. Hoe hoger de dpi-waarde van een print, hoe scherper deze is. Bij de eigenschappen van een foto staat ook een dpi-waarde. Hier moet u echter niet naar kijken, omdat dit een ‘zomaar’ ingevuld getal is.

Het gewenste printformaat

Voordat de dpi-waarde van de print berekend kan worden, moet eerst het gewenste formaat bekend zijn. Wanneer de pixels en het gewenste formaat van de print bekend zijn, kan middels de volgende formule de dpi-waarde berekend worden: pixels : (gewenst formaat in cm : 2,54) = dpi-waarde

Om het wat tastbaarder te maken, hebben we een voorbeeld: Stel dat u een prachtige foto heeft met een pixelwaarde van 4896 x 3672 en u wilt deze graag op 80 x 60 cm laten uitprinten. Zowel de pixelwaardes als het gewenste formaat kent een lengte en breedte getal. Dit betekend dat de formule twee keer ingevuld moet worden: voor de lengte en voor de breedte. De formules komen er dan als volgt uit te zien:

4896 : (80 : 2,54) = 155 dpi

3672 : (60 : 2,54) = 155 dpi

Een dpi-waarde van 155 is voor een fotoprint eigelijk een beetje te weinig. 200 dpi zou beter zijn. Al hangt het wel af van de soort foto en waar deze precies komt te hangen.

Heeft u geen gewenst formaat, maar wilt u de foto op de grootst mogelijke formaat uitprinten? Dat kan! Hiervoor is het belangrijk om het doel van de print te achterhalen. Waarom het doel van een print belangrijk is, leggen we in de volgende paragraaf uit. Wanneer u het maximale formaat van uw foto wilt weten, moet u een vergelijkbare formule als daarnet maken, u draait alleen het gewenst formaat in inch om met de dpi-waarde. Dus: pixels : dpi-waarde = gewenst formaat in inch x 2,54 = formaat in cm.

We nemen nu weer dezelfde foto als daarnet. Stel dat u deze wilt printen als fotoprint. Het minimaal vereiste aantal dpi voor een fotoprint is 200 dpi. De formules komen dan als volgt eruit te zien:

4896 : 200 = 24,48 inch x 2,54 = 62,17 cm

3672 : 200 = 18,36 inch x 2,54 = 46,63 cm

In dit voorbeeld kan de foto prima op een A2 formaat (59,4 x 42 cm) of een fotolijst formaat van 60 x 40 cm geprint worden.

Het doel van de print

Hiervoor hebben we al kort aangegeven dat het doel van een print belangrijk is bij het achterhalen of een foto geschikt is voor groot formaat. Het verschil in de minimale dpi-vereiste komt voornamelijk door de afstand waarmee gekeken wordt naar de print. Zo wordt er bij een reclameposter meestal van een afstand gekeken. Afhankelijk van deze kijkafstand kan het aantal dpi voor een reclameposter onder de 100 liggen. Bij een fotoprint wordt er van een korte afstand naar gekeken. Bij een fotoprint ligt de dpi-waarde dan ook hoger dan bij een reclameposter. Minimaal 200 dpi is wel raadzaam.

Heeft u meer interesse gekregen in dit onderwerp? Neem dan een kijkje op de volgende sites voor meer verdieping:

Site van Riny Weistra: http://www.dpiphoto.eu/dpi2.htm

Nando Harmsen: https://www.nandoonline.com/over-pixels-resolutie-en-dpi/

Nieuwe site;

Vanaf juni 2020 hebben wij een nieuwe website. Wij hopen dat op deze site ons aanbod beter voor u als klant zichtbaar is.

Tevens hebben wij een webshop met kant en klare producten. Met het online gaan van de site staat hier nog niet zo veel in. Maar dit gaan we steeds verder aanvullen met nieuwe producten.