Hieronder opzienbarend nieuws vanuit Engeland over de terugkeer van de papieren catalogi. (Bron: twosides.info)
Afgelopen jaar heeft veel teweeg gebracht en veel industrieën hebben het moeilijk gehad door de pandemie. Toch zijn er ook lichtpuntjes geweest. Zo hebben catalogi een klein succes geboekt in 2020. Experts verklaren dat dit komt door de combinatie van, enerzijds, de consumenten die het eindeloos scrollen zat zijn en een echte winkelervaring willen (maar thuis vastzitten) en, anderzijds, de merken die opzoek zijn naar nieuwe en effectievere manieren om hen te bereiken.
Ontspannen me-time
De gestage afname van het gebruik van catalogi in het afgelopen decennium heeft er onder andere voor gezorgd dat dit medium nu juist weer aantrekkelijk wordt voor de merken. Het ontvangen van een catalogus in de post is nu een gebeurtenis, en biedt een andere ervaring dan online winkelen. De aanraking van papier, het gevoel van controle en het gebrek aan onderbrekingen, dragen allemaal bij aan een ontspannen stuk tijd voor jezelf in je eigen huis – en één die geen gegevens over je keuzes zal verzamelen.
“Het is een briljante manier om een merk voor ogen te houden tijdens de lockdown”, zegt Beth Butterwick, Consultant Operating Partner van Jigsaw, tegen The Guardian. “Gemiddeld zullen mensen drie of zes minuten op een website zitten, maar een catalogus of direct mail kan een maand tot zes weken op de koffietafel liggen. Als er iets is wat je leuk vindt, kun je terug blijven gaan.”
Mark Davies, de Managing Director van Whistl Doordrop Media, heeft ook een opleving gezien in merken die catalogi en direct mail gebruiken om hun klanten te bereiken. In zijn presentatie op het Two Sides Power of Print Seminar sprak hij over de prognose van een toename van het deurvolume van 16,7 miljoen in 2019 naar 32 miljoen in 2020, en de indrukwekkende rendementen die klanten als Land’s End, Deliveroo, AO, Harry’s en Uber Eats hebben behaald.
“Een van de vele voordelen van de postmedia is dat het alle doelgroepen kan bereiken, ook de millennials,” zei hij. “In combinatie met mensen die veel tijd thuis doorbrengen en de sluiting van winkels in de winkelstraten, resulteert dit in een hoge mate van interactie. In een studie met gedeeltelijk geadresseerde poststukken genereerde Waitrose 1.140 nieuwe klanten rechtstreeks uit de campagne”.
Het komende jaar
In 2021 ziet de prognose voor catalogi en postmedia er goed uit. Zolang merken resultaten blijven halen uit hun media-investering zullen ze die blijven gebruiken, en dit jaar hebben veel retailers voor het eerst geëxperimenteerd met het sturen van gedrukte catalogi. Waarbij zij succes hebben geboekt.
Dit jaar zou ook een wankel jaar kunnen worden voor digitale reclame. Naast de wijdverspreide en groeiende hoeveelheden reclamefraude en wantrouwen van de consument, kan de wetgeving van de overheid het binnenkort duurder maken om online te adverteren – een toename die veel kleine en middelgrote bedrijven niet bereid zijn om te betalen.
Catalogi die per post worden verstuurd behouden nog steeds dezelfde toegankelijkheid, het gevoel van controle en de overtuigingskracht die ze altijd hebben gehad. Nu de datamethoden zijn verbeterd, kunnen merken zeer gerichte campagnes creëren die snel een indrukwekkend rendement op de investering opleveren.
“Er is enorme hoeveelheid bewijs die aantonen dat een fysieke communicatie die via de post wordt ontvangen, eerder wordt gelezen, behouden en terugverwezen naar,” zei David Gold, Public Affairs & Communications Director van Royal Mail, tegen The Page magazine van Two Sides. “Dus elke marketeer die probeert te concurreren voor de aandacht van consumenten zou echt moeten kijken naar marketing via de post. Iets wat doelgericht is, op je deurmat belandt en bekeken kan worden in de veiligheid en het comfort van je eigen huis, heeft meer kans om de winst van een bedrijf te stimuleren”.